استعلام گارانتی محصولات برنا باتری
استعلام گارانتی محصولات سپاهان باتری
استعلام گارانتی باتری جی ان گلوبال گلد
استعلام گارانتی محصولات یکتا باتری سپاهان
شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش باتری خودرویی
تست باتری برای احراز شرایط گارانتی :
در مرکز خدمات پس از فروش 6 مرحله زیر انجام می شود تا مشخص گردد که باتری شامل گارانتی می باشد یا نه
این مراحل به ترتیب انجام می شوند و فقط در صورت موفقیت در هر مرحله، مراحل دیگر انجام می شوند :
A- بررسی و تطبیق مدارک
رویت و انطباق فاکتور فروش و کارت گارانتی مهر شده (برخی باتری های جی ان گلوبال و ایاس کارت گارانتی ندارند در این شرایط شماره سریال باتری بررسی می شود.)
انطباق فاکتور و کارت گارانتی با باتری مورد نظر
تناسب ظرفیت باتری با مصرف خودرو
B- بازرسی ظاهری باتری و خودرو ( در صورت نبود خودرو از بررسی مراحل مربوط به خودرو صرفه نظر می شود )
شکستگی، بادکردگی، دفرمگی، هر گونه صدمات ناشی از ضربه و یا اتش سوزی
قطب ها از لحاظ اتصال کوتاه و خوردگی
باز شدن کل باتری و یا هیدرومتر به هر دلیل و هر روش
اضافه شدن یا کم شدن الکترولیت به هر روش
شل شدن تسمه دینام
خوردگی کابل ها یا سر باتری ها
شل شدن بست های نگهدارنده باتری یا کابل های سر باتری ها
C- تست های ابتدایی باتری
تست های ابتدایی باتری در حضور مشتریان و برای حصول اطمینان از عدم قطعی و یا دیگر موارد انجام می شود.
تست قطع نبودن باتری با دستگاه: (در صورت قطع بودن باتری، باتری در ابتدا حدود 12 ولت را نشان خواهد داد اما در زمان اعمال بار و استارت زنی با دستگاه ولتاژ باتری به حدود صفر می رسد.)
تست غلظت اسید با اسید سنج: غلظت اسید باید 1280 تا 1250 باشد کا در صورت پایین تر بودن باتری نیاز به شارژ با جریان پایین دارد.
تست وزن باتری: هر سری (آمپر) باتری دارای یک وزن مخصوص به خود است که این وزن در کاتالوگ ها ثبت شده است. اگر وزن باتری مورد نظر تفاوت فاحشی با استاندارد ها داشته باشد نشان از کم شدن الکترولیت به سبب شارژ بیش از حد دینام است.
D- تکمیل فرم مراجعه کننده و تحویل باتری جایگزین به صورت امانی
E- تست های تکمیلی (این تست ها حداقل 48 ساعت طول می کشد)
دشارژ باتری در بسیاری از موارد باتری ها به دلیل شارژ و مصرف غیر اصولی کریستاله می شوند.
در زمان کریستاله شدن باتری، بلورهای کریستالی شکلی در اطراف پلیت ها تشکیل می شود که این بلورها مانع از مشارکت پلیت در واکنش های شیمیایی میشوند و از شارژگیری هر پلیت جلوگیری می کنند. اگر این کریستال ها شکسته نشوند با زیاد شدن شارژ فقط ضخامت این بلورها اضافه می شود و هیچ شارژی به خود پلیت نمی رسد. عمل دشارژ باعث شکسته شدن این بلورهای کریستالی می شود.
برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید قبل از شارژ پلیت های باتری از کریستال ها پاک شوند بدین منظور باید باتری تا حداکثر 30% از ظرفیت اسمی خود تخلیه و دشارژ شود.
میزان زمان و آمپر دشارژ برای هر باتری متفاوت است و با محاسبه مقدار آمپر و جریان مشخص می شود.
میزان جریان گیری از باتری در زمان دشارژ : I=P/U
که در این فرمول U=12 است و P توان وسیله ای است که به وسیله آن دشارژ میکنیم . مثل یک لامپ 100 وات.
مثال :
باتری : 60 آمپر/ ساعت وسیله دشارژ : لامپ 100 وات
میزان دشارژ = 60 * 30% = 18 آمپر
یعنی باید به 18 آمپر برسد یعنی 18-60 جریان کشیده شود که بابر است با 42 آمپر
جریانی که لامپ 100 وات میگیرد = 100/12 = 8.3 آمپر
زمان لازم : 8.3/42 = 5 ساعت
یعنی باید توسط یک لامپ 100 وات 5 ساعت جریان از باتری کشید تا باتری به 30% ظرفیت اسمی خود افت کند.
شارژ باتری، دو نوع شارژ برای باتری وجود دارد : شارژ سریع و شارژ کند، شارژ سریع به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود (درمرکز خدمات این مجموعه هم هرگز انجام نمی شود.) اما شارژ کند بدین صورت است که باتری با 5% ظرفیت خود و به مدت 20 ساعت شارژ می شود. یعنی باتری 60 آمپر با 3 آمپر و به مدت 20 ساعت باید شارژ شود.
F- تست نهایی
در این تست باتری (که شارژ کامل شده) به مدت 24 ساعت در حالت سکون و بدون هیچ شارژ و دشارژی قرار می گیرد و بعد از 24 ساعت تست بار (Load test )انجام می شود. در تست بار به مدت 15 الی 20 ثانیه به اندازه CCA باتری (جریان لحظه ای یا استارت در هوای 18- درجه سانتیگراد) جریان از باتری کشیده می شود. بعد از این اعمال بار اگر ولتاژ باتری بالی 8 ولت باشد باتری سالم است و اگر به زیر 8 ولت برسد باتری خراب و شامل گارانتی است.
مواردی که مشمول گارانتی نمیشود:
1-دفرمه یا شکستگی پوسته و یا درب باتری.
2-آتش گرفتگی به دلیل وجود نقص در سیستم برقی خودرو و یا حوادث دیگر.
3-آسیب دیدگی، خراش یا ذوب شدگی قطبهای باتری به هر دلیل.
4-شارژ بیش از حد نیاز باتری و یا پایین بودن شارژ به دلیل عملکرد بد دینام.
5-افت ولتاژ بر اثر نگهداری زیاد، عدم استفاده از باتری به مدت طولانی و سولفاته شدن صفحات داخل باتری.
6-پایین آمدن سطح الکترولیت از لبه پلیت (عدم رعایت سطح الکترولیت).
7-افزودن اسید به باتریهای اسیدی در صورت کاهش سطح الکترولیت باتری.
8-تغییر رنگ الکترولیت بر اثر لجن شدن صفحات مثبت.
9-عدم انطباق ظرفیت باتری با برق مصرفی مورد نیاز خودرو و یا نصب تجهیزات برقی اضافی و غیر استاندارد بر روی خودرو.
10-هزینه الکترولیت، شارژ، نصب و تست باتری مشمول گارانتی نمیباشد.
11-افت ولتاژ در اثر نگهداری زياد و يا عدم مصرف باتری به مدت طولانی و سولفاته شدن صفحات داخل باتری
نحوه درست خرید و استفاده از باتری خودرو
ابتدا مطمئن شوید که ظرفیت و ولتاژ باتری با مصرف خودرو متناسب است و قبل از نصب باتری از سلامت سیستم برقی خودرو خود اطمینان حاصل کنید.
در باتریهای اسیدی (غیرسیلد) سطح الکترولیت باتری را حداقل ماهی یکبار کنترل نمایید و در صورت پایین آمدن سطح الکترولیت باتری آب مقطر اضافه کنید تا کاستی جبران شده و در عملکرد باتری اختلالی پیش نیاید.
در صورت تمایل به نصب سیستمهای برقی اضافه بر روی خودرو، ظرفیت باتری را با مشورت کارشناس متناسب با مقدار آمپر مصرفی انتخاب فرمایید و همچنین لازم است ژنراتور یا همان دینام خودرو نیز متناسب با افزایش ظرفیت باتری تغییر یابد.